Ada Apa Denganku

My photo
Erm...Aq seorang anak jati Sarawak,umo 18 n anak sulung dr 2 beradik..Aq masih normal...betul..masih normal...x caye tanye orang sebelah korang tu...hahaha...Suka buat orang ketawa...kdang2 x mjadi..ish..ish..ish..lawak2 aq kdg2 mmg kasar tp jauh dilubuk hati hanya ingin wat org gembira...obses dgn cerita yg berkaitan paranormal... pantang tengok keindahan alam...comfirm akanku capture gambarnya.... pandai2 buat resepi masak sendiri... MAIN GAME PC n PSP.... mempunyai semangat patrotik yg meluat2 kdang2...(ramai yg x tau yg ni...)dan bila tension blok lukisan menjadi temanku n sebuah novel tentunya...1 perangai negatif aq adalah ego..so jgn sekali2 gado dgn aq sbb mmg susah berbaik lg lpas tu..tu pn kalo hati aq keras laa...hahaha...sama seperti manusia lain pernah melalui kesusahan,kesedihan,kemarahan,ketakutan,kegembiraan,cinta,kesilapan yg dilakukan diri sendiri...

Tuesday, August 23, 2011

Ramadhan Yang Hiba

23 Ogos 2011,
Aku xtau kenapa aku nak tulis kat sini mungkin untuk mluahkan rasa sedih ini..
Ya Allah..jam 3 lbih pagi aq dikejutkn oleh ayahku.Aku sangkakan untuk bersahur,namun kata-kata yang keluar dari mulutnya betul membuatkan aku tergamam..seolah-olah waktu berhenti jer masa tu..aq terus bangun dari tilam tmpt aq tidur di ruang tamu dan terus duduk dikerusi.Tanyaku lagi kepada ayah "paknek meninggal...ikut bapak blik igan!"dalam keadaan mamai aku 50/50 nk percaya,tapi bila mak aku plak yang kata baru aku sedar!Ya Allah!!!kenapa bole macam tu????Aku duduk jer kat kerusi ruang tamu tu seolah-olah aku dah melekat kat kerusi tu...sedih campur kejut perasaan aku masa tu.Lebih kurang 30minit aku atas kerusi tu sedang sibuk ayah dan ibu bersiap untuk pergi tapi aku masih duduk disitu...sehinggalah aku menoleh ke arah jam untuk pergi bersahur...Dalam masa aku bersahur,adik aku plak wat hal xnak pergi sebab ade ujian hari nih.Tapi ayah aku suruh untuk turut serta pergi balik ke kampung,aku pun naik marah jugak masa sahur tu dengan adik aku(aku memang cepat marah kalo ade org yg wat bnde xbetol)...tapi last2 nasib baik dia nak ikut jugak.Ujian tu bila2 bole ambik lagipun bukanlah ujian awam pun.Selesai semua,sesudah subuh kami keluar rumah.Gelap gelita jer jalan2 ketika itu sesekali ade jgak lori2 yang lalu lalang.Setiba di simpang Selangau selepas 1jam lebih dari sibu,kami berhenti disitu untuk menunggu pakcik dan makcik dari bintulu dalam kurang sejam lebih kami menunggu...akhirnya sampai jugak diorg,kami pun terus meneruskan perjalanan ke Igan kampung ayah.
Bila sudah hampir dekat nak sampai ke kampung aku rasa gementar pulak,slow kami ke halaman rumah datuk namun terlalu ramai orang dan kami terpaksa parking dirumah sepupu ayah.Akhirnya tiba jugak didepan rumah datuk,betul punya lain suasana dan ayah aku terus ke bilik dimana arwah datuk dimandikan.Aku duduk lah tak jauh dari bilik tu,setelah selesai dimandi dan dikafankan,semua ahli keluarga dipanggil untuk masuk ke bilik itu kami terpaksa berbaris sebab keluarga belah ayah nih memang ramai campur tolak darab bahagi belum masuk yang ade kat semenanjung dan yang belum sampai.Dimasa masuk ke bilik itulah aku nampak sekujur tubuh yang dikafan.Kata aku dalam hati "itulah paknek..."cepat pakcik aku suruh untuk salam terakhir..aku pun kucuk bahagian tangan yang dah dikafankan tu.Terasa sebak serta merta aku bila mngucup tangan arwah datuk sehingga terimbau kembali kenangan lalu ketika aku masih kecil sempat aku meluangkan masa dikampung ini,sebelum masalah keluarga menimpa kami dalam keluarga besar itu.Teringat kembali ketika aku masih berumur dalam 8tahun selalu membonceng basikal datuk ketika balik dari kebun jagungnya.Meskipun aku budak bandar tapi aku cepat membiasakan diri dengan kampung ketika itu,ikut datuk pergi kebun merupakan kenangan yang best masa itu la banyak masa yang aku luangkan bersama datuk....panjang rumah rehat yang tingginya dalam 10kaki atau 11kaki memang aku xgayat lansung bila panjat,tapi bila tengok dari atas kebawah rasa nak pitam pun ada...itulah kenangan aku dengan arwah datuk.Terasa aku taknak melepaskn kucupan ditangan arwah..tapi apakan daya ramai lagi saudara2ku yang hendak bersalam untuk terakhir kalinya...terasa mataku berair masa tu tapi x menitis dan keluar dari bilik itu.Terus duduk di tepi keranda ketika itu.Bila selesai semua hal dan mayat diangkat ke ruang tamu untuk disolatkan.Kami terpaksa tunggu sehingga makcik(adik ayah)sampai dari Miri untuk mengebumikan arwah.Selepas Zuhur kami pun diberi kesempatan untuk memberi kucupan terakhir untuk arwah sekali gus aku pun mengambil tempat...bila kukucup untuk kali kedua dan terakhir kalinya...Ya Allah lebur sudah airmata aku ketika itu sehingga hingus pun keluar sekali.Aku jauhkan diri dari situ dan duduk ditiang rumah tak jauh dari situ dan melarikan muka.Paling aku sedih pulak,nenek aku tak sedar lansung yang suami dia meninggal,sehingga aku ini cucu dia pun dia xkenal...nenek aku ada penyakit nyanyuk lebih kurang hilang ingatan jugak lah...anak2 dia pun dia xkenal.Pakcik aku pun cuba menerangkan kepada nenek aku namun nenek xmempercayainya,dikatanya pulak pakcik penipu dan ayah pun cuba memberitahu namun nenek tetap jugak xsedar...kesian melihat nenek yang xtau apa2..senyumannya kepada tetamu dan aku walaupun dia tak mengenali aku lagi..nenek aku nih dia kadang2 sedar tapi kadang2 lansung xkenal semua keluarga dan teruk lagi orang yang dah mati pun dia masih tercari2.Itu yang kami risau bagaimana dengan nenek,kalau dia cari datuk nanti?Orang lain pun cuba menerangkan kepada nenek yang meninggal itu HJ.Mahros suami dia namun dia tetap berkeras.Akhirnya nenek dibawa dekat kepada arwah yang terkujur menunggu masa untuk dibawa keluar dari rumah.Bila seorang di tepi jenazah arwah memberi tahu kepada nenek yang meninggal itu suami dia,baru dia sedar dan terus mengucup arwah untuk kali terakhir serta meminta ampun maaf kepada arwah..kami seluruh keluarga dan tetamu mengucap kesyukuran disitu menyaksikan keadaan itu..terus nenekku membaca yassin dan yang menariknya nenek ku hafal semua patah2 perkataan dalam ayat yassin tanpa melihat buku yassin...setiap ayat yang dia sebutkan itu seolah-olah menambah air mata aku.Akhirnya makcik aku pun datang..selesai semua itu..arwah mula diangkat dan diletakkan di hadapan pintu rumah...semua membaca al-fatihah ketika itu sebak aku x terkira namun aku cuba mengawal tapi gugur jugak air mata aku sekali lagi al-fatihah tersekat-sekat aku baca...aku pun minta tisu dengan adik aku.Selepas itu jenazah pun diangkat aku mengekori dari jauh biarlah anak-anak datuk yang lelaki bersama jenazah.Sesampai disana hujan pun turun..Alhamdulillah jenazah selamat dikebumikan..Ya Allah...tempatkanlah rohnya bersama orang-orang yang beriman...


Lepas pulang dari tanah perkuburan tu,mak dan adik pun balik ikut sepupu belah mak dari sibu sebab masih ada urusan kerja...sepatutnya aku tinggal bersama ayah dikampung untuk balik sama-sama jumaat nanti ke sibu..namun aku tak kuat untuk tinggal disitu dan aku ambik keputusan balik ke sibu bersama mak dan adik..mungkin kalo terus disitu teruk lagi emosi aku."Maaf pak..Adam tak dapat teman bapak..."harap ayah selamat balik ke Sibu..Mungkin inilah jawapannya KENAPA MOOD RAYA AKU TAKDE TAHUN NIH...Astagfirullah...Assalamualaikum...

6 comments:

  1. atok , jgn lha cm nie ! ini ujian tok at0k ! Allah syg kan atok .. sabar erh tok .. lagi di kenang , lagi tak selesa Arwah di sana .. sabar ye tok ..

    ReplyDelete
  2. innalillahiwainnailaihorojiun...jgn sedey2 ek..mst de himah tuh..insyaALLAH bulan Ramadhan ni mst lebih d brkati..

    ReplyDelete
  3. ok la k.noy...alid pn xsuke sedey2 nih...alid try cari mood blik...

    ReplyDelete
  4. atok kne byk bersabar taw...byk kn berdoa..insya allah...semoga arwah dirahmati...jgn terllu sedih..jgn nanges or down...law atok xmoo roh tersesat..doakn arwah sentiasa aman di alam sane..amin..

    ReplyDelete
  5. ye atok bersabar la nih...atok x sedih sgt skg nih..cuma kadang2 teringat blik arwah...setiasa mendoakn arwah aman di alam sana...amin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

no copy