Ada Apa Denganku

My photo
Erm...Aq seorang anak jati Sarawak,umo 18 n anak sulung dr 2 beradik..Aq masih normal...betul..masih normal...x caye tanye orang sebelah korang tu...hahaha...Suka buat orang ketawa...kdang2 x mjadi..ish..ish..ish..lawak2 aq kdg2 mmg kasar tp jauh dilubuk hati hanya ingin wat org gembira...obses dgn cerita yg berkaitan paranormal... pantang tengok keindahan alam...comfirm akanku capture gambarnya.... pandai2 buat resepi masak sendiri... MAIN GAME PC n PSP.... mempunyai semangat patrotik yg meluat2 kdang2...(ramai yg x tau yg ni...)dan bila tension blok lukisan menjadi temanku n sebuah novel tentunya...1 perangai negatif aq adalah ego..so jgn sekali2 gado dgn aq sbb mmg susah berbaik lg lpas tu..tu pn kalo hati aq keras laa...hahaha...sama seperti manusia lain pernah melalui kesusahan,kesedihan,kemarahan,ketakutan,kegembiraan,cinta,kesilapan yg dilakukan diri sendiri...

Wednesday, September 28, 2011

Apa Itu Parkour?Yamakasi?


Haaaa.....ape korang ingat bila tengok pic tu?esspecially yang belum tau pasal Parkour nih...hehehe..

Parkour ni adalah suatu aktiviti acrobatics iaitu dengan melakukan perpindahan dari satu tempat ke tempat yang lain dengan kepantansan dan kecekapan yang menggunakan kemampuan tubuh badan untuk melompat,memanjat,berguling,dan pelbagai lagi pergerakan menarik untuk melintasi halangan yang dihadapi semasa melakukan parkour.Tak paham jugak ye?Senang citer parkour ni adalah aktiviti panjat atas bumbung ke bumbung rumah yang lain,lebih kurang macam tu la.Sekarang dah paham kan?hahaha..Parkour ni bole dilakukan dimana-mana sahaja,setiap tempat mempunyai halangan dan bole melakukan gaya pergerakan yang berbeza.


David Belle merupakan orang yang mula-mula menemui seni fizikal ini,parkour mula-mulanya adalah latihan untuk bergerak dengan pantas untuk membina badan dan minda seseorang untuk menghadapi halangan semasa kecemasan.Mungkin bomba ade sedikit belajar sikit pasal nih kot...tapi ada jugak keburukan jika ada orang yang menyalahgunakan kemahiran aktiviti ini untuk pecah masuk rumah melalui tempat yang tinggi.Tetapi kemahiran yang tinggi memang diperlukan untuk melakukan semua itu.Tetapi Parkour ini juga boleh dijadikan sebagai hiburan atau hobi sama seperti breakdance,taktonik dan shuffle.

Kat mane nak wat parkour??hahahaha...aktiviti parkour bole dibuat diatas bangunan,pokok,dinding,bangunan dan banyak tempat tinggi atau rendah pun boleh.Nak tengok macam mane rupe aktiviti Parkour nih?Meh tgok ckit...




Cukup2 kalo nak tengok lebih korang research la sendiri kat youtube...hahaha...
haaa...ingat kat sane jer ke ade parkour?kat Malaysia pun dah ade sebenarnya cuma bilangan mereka sangat limited x sama seperti shuffler2 or grup dance yang berlambak bole jumpa.Kat Malaysia pun ade grup sendiri jugak penggiat2 Parkour nih.Tak payah la aq terangkan lebih aq rasa korang bole la cari diorang kat dunia maya nih.

Korang nak belajar x?Ini dia beberapa basic dalam parkour.AKU INGATKAN KORANG UNTUK MELAKUKAN PARKOUR KENE ADE KEYAKINAN DAN DISIPLIN!!



hahahaa....memandangkan aq tetibe rajin so aq senaraikan la beberapa teknik dalam parkour nih..
"TEKNIK2 Parkour"

Mendarat - Ni salah satu teknik yang paling penting dalam seni fizikal nih.Selalu mendarat dengan bola kaki dan jari kaki serta bengkokkan lutut.


Berguling - Gulingan ke hadapan dimana tangan, lengan dan garisan pepenjuru di belakang badan menyentuh tanah, seringkali dipanggil breakfall. Digunakan untuk memindahkan momentum atau tenaga dari lompatan dan untuk meminimumkan impak; mengelakkan kecederaan serta pendaratan yang menyakitkan. Ia identik dengan asas kaiten atau ukemi dan gerakan ini diambil daripada seni bela diri seperti judo, ninjutsu, jujutsu, hapkido dan aikido.


Lepasi Dinding - Digunakan untuk melepasi suatu struktur yang tinggi dengan menukarkan momentem ke hadapan kepada momentem ke atas.Selepas tu tangan digunakan untuk memanjat ke atas dinding tersebut.


Imbangan - berjalan di atas laluan atau permukaan yang kecil iaitu untuk keseimbangan.


Imbangan Kucing - gerakan kaki empat disepanjang laluan atau permukaan yang kecil.


Lompatan Teliti : Lompatan static atau bergerak dari satu objek ke satu objek yang lain.


Lompatan Dinding : Melangkah ke dinding untuk mencapai tempat yang tinggi,kearah tempat yang lain atau mencapai ketinggian untuk mencapai sesuatu

Itu jer lompatan parkour yang aq tau...ade lagi yang lain mungkin aq xsenaraikan semua sekali.

Aq bagi ckit aksi2 Parkour kat korang...layannnn.....




Sekian,Ardios Armigos Aku berambus...tataa...

2 comments:

  1. ish2...xde sakit carik sakit tul..hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaa....tu la namenye seni..wahahaa...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

no copy